Tror du att din rätt till abort går säker, kvinna?

14 april -12 sände konflikt i P1 ett program de kallade Abort-backlash, först idag tog jag mig tid att lyssna på det och fy helvete vad arg jag blir. I USA och runt om i Europa pågår diskussioner och införs lagar som fråntar kvinnor rätten att besluta över sin egen kropp. Religiösa, konservativa gubbslem tar sig rätten att klappa kvinnor på huvudet och tro sig veta vad som är bäst för dem. Jag är faktiskt för upprörd för att skriva något konstruktivt om podcasten, lyssna på den själv i stället. Gör som jag, ladda ner den gratis till mobilen eller ipoden, ta en timmes promenad och du blir både upplyst och fit på samma gång.


Här hittar du den: http://sverigesradio.se/sida/ljud/3879458


Fundera för övrigt på det här: När det i Texas kan införas lagar som mer eller mindre fråntar kvinnor deras myndighet, deras rätt att bestämma över sina liv, hur länge dröjer det då innan detsamma händer med andra grupper av människor som till exempel handikappade och svarta? I USA fick kvinnor rösträtt 1920, svarta fick rösträtt 1870 men i realiteten var det först 1964 alla fick rösta. Båda kamperna handlade om mänskliga rättigheter och börjar en grupp människors rättigheter inskränkas dröjer det inte länge till nästa grupp står på tur. För mig är antifeminism precis samma sak som rasism.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0