Kvinnlig kåthet.

Just nu borde jag skriva tenta i sexologi, därför läser jag "Sexualitet och hälsa" av Hulter men jag har svårt att komma vidare i den för jag blir konstant provocerad av vad som står.

För att ge ett exempel:

"Mannens ivriga lusta och hans hårda påträngande penis är en underbar upplevelse för den partner som vill ta emot honom i ett samlag. Hans helhjärtade koncentrerade sexuella uttryck kan vara en gåva från honom till en åtrådd kvinna. För att han ska kunna fungera sexuellt behöver han i viss mån vara påträngande."

Hela boken igenom består av att tillskriva mannen sexualiteten och kvinnor äger bara moderligheten och myset. Flera gånger jämför författaren förmågan att kunna få barn med förmågan att kunna få erektion och menar att det är samma sak och besvikelsen över att inte kunna de respektive sakerna är jämförbara. Reproduktion och kåthet är väl för fan två helt olika saker som inte alls behöver vara sammankopplade? Att inte kunna få barn berör väl båda parterna i en relation? Att inte kunna bli kåt och våt är väl snarare den direkta jämförelsen med att inte kunna bli kåt och få stånd. Jag blir bara mer och mer uppretad ju mer jag läser. Och jag måste använda mig av det här som faktagrunden i min tenta utan att det finns något utrymme för kritik.


Det senaste jag läste, som egentligen skulle vara grunden till det här blogginlägget är att kvinnor inte har den vanliga markören för spontan sexuell lust, alltså kåthet. Detta har jag fått höra flera gånger under kursen och jag vet inte ritkigt hur jag ska ställa mig till det. Att kåtheten inte finns innebär att varje kvinna börjar på noll i upphetsningsgrad när man inleder en sexuell aktivitet.  Antingen tar man som kvinna ett aktivt beslut "Nu vill jag ha sex", men det kommer inte utifrån en fysisk reaktion utan snarare en önskan att känna närhet, bli av med stress, upprätthålla en relation och så vidare, eller så kan man bli mentalt upphetsad av t.ex. ett minne eller en fantasi och initiera sex men i båda fallen måste kåtheten arbetas upp från start. Självklart påstår boken också att kvinnor primära drivkraft för att vara sexuell är en önskad om ökad intimitet, inte bara för att man är kåt och vill knulla.


vad säger ni om det? Jag vill höra kvinnliga röster om kåthet. Är det så att vi tjejer inte har förmågan att titta på vår kille/tjej, bli sjukt kåta och bara fuck away? Måste vi alltid, alltid väcka våra kroppar (genom förspel) för att kåtheten verkligen ska uppstå? Jag vill veta vad fler tycker!

Kommentarer
Postat av: Julia

Vad arg jag blir av att läsa sånt här! Att man jämt placerar sexualitet i två fack. Jag kan ju bara tala för mig själv, men som kvinna känner jag mer igen mig i spontan lust/kåthet än att vilja ha/behöva uppbyggnad av den. Ni måste ju få ha utrymme att ifrågasätta sån fakta? Absurt.

2012-05-09 @ 16:47:41
Postat av: Fröken röd

Ja! Absurt är ordet.

2012-05-12 @ 15:35:14
URL: http://doxisk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0